Blagoslov jela stara je crkvena i pučka tradicija našega naroda. Na Veliku Subotu ili rano jutro na sam Uskrs iz svake obitelji netko kreće prema crkvi s košarama punim jela. Za uskrsni blagoslov nose se: jaja, kruh, pecivo, šunka, mladi sir, luk… Ispovijed uskrsna se može promašiti; Obredi Velikog Četvrtka i Petka također! Ali sačuvaj Bože kad bi netko promašio ‘blagoslov jela’. Tome ne bi pomogli ni svi sveci Božji. Svima je stalo da za uskrsni doručak imaju blagoslovljeno jelo. Čini mi se da je ovakva praksa i katolika Bihaća.
Kao i u svim drugim životnim prilikama, i tu ima pretjerivanja. Jedni se trude pokazati sve što imaju pa jedva tegle košare. Drugi, pak, nose košarice u koje stane tek po neka živežna namirnica.
Uz blagoslovljeno jelo ljudi su u prošlosti vezivali brojne druge, ne baš vjerske, običaje i praznovjerja. Tako se govorilo da je grijeh čak i mirisanje blagoslovljena jela prije Uskrsa, a kamoli da ga se jede! U nekim se krajevima smatralo da takvo jelo ne smije okusiti tko nije bio na ispovijedi. Prije jela obavezno se mora kušati blagoslovljena sol. I mnoge druge prakse koje nemaju veze ni s kršćanstvom, a još manje s Uskrsom.
Nažalost tako je u i župi sv. Ante Padovanskog u Bihaću. Mnogi nisu bili ni na Veliki Četvrtak, ni na Veliki Petak, ali jutros u 8:00 sati crkva je bila prepuna i to samo jedna petina župe. Ostali dijelovi kao što su Vedro Polje, Kralje, Golubić i Dubravice imat će blagoslov u svojim filijalnim crkvama i grobaljskim kapelama. Imam dojam da su za vrijeme ovog obreda najposjećenije crkve bihaćkog kraja. Kamo sreće da je to tako i na obrede Velikog tjedna i na sam Uskrs. Ali što je tu je. Valjda će vjernici i ovoga kraja jednom shvatiti što je važno, a što manje važno za naše spasenje – da to, definitivno, nije jelo koje donosimo u tako velikom broju na Uskrsni blagoslov.
Autor
Za više fotografija od blagoslova jela iz župne crkve kliknite ovdje.
Za više fotografija od blagoslova jela Golubića kliknite ovdje.
Za više fotografija od blagoslova jela iz Dobrenice kliknite ovdje.